изтегли становище на НАП
Данъчно третиране по Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) на извършване на услуга по оптимизация на сайтове
Режим за съкратено обслужване на едно гише (MOSS)
Дружество, което е регистрирано по ЗДДС и е с основна дейност информационни услуги, извършва оптимизация на сайтове, т.н. SEO оптимизации. Посочено е, че SEO е абревиатура на search engine optimization или оптимизиране на сайтове за търсещи машини (търсачки). Работата се изразява в привеждане на сайта максимално до изискванията на Гугъл за “качествен сайт” и класирането му на по-високи позиции по зададени ключови думи. В тази дейност влиза както корекция на кода на сайта, така и работа с контента (текстовото съдържание на сайта) и всички външни фактори – линкове и цитати към сайта.
Посочено е, че тази работа може да се извършва на всяко място, при наличие на компютър и интернетмизация на сайтове. Получатели на тези услуги са данъчно задължени лица и данъчно незадължени лица.
Посочено е, че дружеството няма постоянен обект извън територията на страната.
1. Попада ли услугата оптимизация на сайтове в понятието услуги, извършвани по електронен път – хостинг на интернет страници, услуги за предоставяне на електронна поща (e-mail)?
2. Ако дружеството извършва тези услуги само в България, трябва ли да се регистрира за новия “режим в Съюза”? Задължителен ли е той, след като дружеството има регистрация по ЗДДС?
Относно характера на извършваната от дружеството Ви услуга по оптимизация на сайтове.
Със Закон за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност (ЗИД на ЗДДС), ДВ, бр. 105 от 19.12.2014 г., в сила от 01.01.2015 г., се транспонират изисквания на Директива 2008/8/ЕО на Съвета от 12 февруари 2008 г. за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на мястото на изпълнение на доставка на далекосъобщителни услуги, на услуги за радио- и телевизионно излъчване и на услуги, извършвани по електронен път, по които получател е данъчно незадължено лице, както и се съобразява българското законодателство с регламентите по прилагането й.
Видно от измененията, които ще са приложими от 01.01.2015 г.:
понятието “услуги, предоставяни по електронен път” съгласно Директива 2006/112/ЕО, включва услуги, които се предоставят чрез интернет или електронна мрежа, както и които се предоставят по принцип автоматизирано – предвид естеството им, при минимална намеса на човешки фактор и които е невъзможно да бъдат предоставени при отсъствието на информационни технологии. Съгласно параграф 2 от същия член на посочения регламент, параграф 1 обхваща по-специално следните случаи:
- б. “б” услуги, които осигуряват или подпомагат присъствие за стопански или лични цели в електронна мрежа като интернет пространство или
- б. “е” услугите, изброени в Приложение I.
Съгласно т. 1, б. “а” от Приложение I на Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011, точка 1 от приложение II към Директива 2006/112/ЕО включва поддържане на интернет пространство и интернет страница.
Видно от посоченото в запитването относно характера на извършваните услуги при оптимизация на сайтове, същите съчетават услуги от маркетингов, рекламен и консултантски характер, интелектуален инженеринг и др., които в своя комплексен характер по принцип е невъзможно да бъдат предоставени при отсъствието на информационни технологии.
Съгласно практиката на Европейския съд, когато една сделка се състои от съвкупност от елементи и действия, трябва да бъдат отчетени всички обстоятелства, при които протича въпросната сделка, за да се определи по-специално дали са налице две или повече различни доставки или една-единствена доставка. В това отношение Съдът е постановил, че налице е една-единствена доставка, когато един от елементите трябва да се разглежда като основна доставка, а друг елемент – като съпътстваща доставка, която подлежи на същото данъчно третиране като основната доставка.
Услугата по оптимизация на сайтове, като услуга, извършвана по електронен път, с място на изпълнение на територията на страната, не попада в обхвата на освободените доставки по Глава четвърта “Освободени доставки” от ЗДДС, а представлява облагаема доставка по смисъла на чл. 12 от ЗДДС, за която възниква задължение за доставчика – регистрирано по ЗДДС лице, за начисляване на данък върху добавената стойност със ставка двадесет на сто по реда на чл. 86 от ЗДДС.
2. Относно определяне на мястото на изпълнение при доставка на услуги, извършвани по електронен път, по която получател е данъчно задължено лице.
Когато получателят на доставка на услуги, извършвани по електронен път, е данъчно задължено лице, общото правило за определяне на мястото на изпълнеине на доставката се съдържа в разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗДДС. Съгласно посочената разпоредба, мястото на изпълнение при доставка на услуга, когято получателят е данъчно задължено лице, е мястото, където получателят е установил независимата си икономичска дейност.
2.1. При получател данъчно задължено лице, установено на територията на страната:
Доставката на услугата, извършвана по електронен път е с място на изпълнение на територията на страната. Дружеството Ви като доставчик е лице-платец на данъка върху добавената стойност съгласно чл. 82, ал. 1 от ЗДДС, като доставките се отчитат и декларират по общия ред на същия закон.
2.2. При получател данъчно задължено лице, което е установено на територията на Европейския съюз или трета страна или територия:
място на изпълнение, както следва:
- на територията на Европейския съюз или трета страна или територия, където получателят е установен или
- на територията на Европейския съюз или трета страна или територия, където се намира обектът на получателя, за който е предназначена услугата или
- на територията на Европейски съюз или трета страна или територия, където получателят има постоянен адрес или обичайното пребиваване, когато същият няма място на установяване на независима икономическа дейност или постоянен обект на същите тези територии.
3. Относно определяне на мястото на изпълнение при доставка на услуги, извършвани по електронен път, по която получател е данъчно незадължено лице.
3.1. При получател данъчно незадължено лице, което е установено, има постоянен адрес или обичайно пребиваване на територията на страната:
Съгласно чл. 21, ал. 6 от ЗДДС, изм., ДВ, бр. 105 от 19.12.2014 г., в сила от 01.01.2015 г., мястото на изпълнение при доставка на далекосъобщителни услуги, на услуги за радио- и телевизионно излъчване и на услуги, извършвани по електронен път, по които получател е данъчно незадължено лице, е мястото, където това лице е установено, има постоянен адрес или обичайно пребиваване. Съгласно чл. 5, ал. 1 от ППЗДДС понятията “постоянен адрес” или “обичайно пребиваване” означават мястото, вписано като такова в паспорт или лична карта.
Данъкът е изискуем от доставчика съгласно новия чл. 85а от ЗДДС (ДВ, бр. 105 от 2014 г.)
Предвид посочените разпоредби, доставките на услуги, извършвани по електронен път от дружеството Ви, са с място на изпълнение на територията на страната и за същите дружеството Ви е лице-платец на данъка.
3.2. При получател данъчно незадължено лице, което е установено, има постоянен адрес или обичайно пребиваване на територията на трета страна или територия:
Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 6 от ЗДДС, в сила от 01.01.2015 г.
3.3. При получател данъчно незадължено лице, установено в Европейския съюз:
доставките на услуги, извършвани по електронен път, предоставяни от данъчно задължени лица на данъчно незадължени лица, установени в Европейския съюз, ще се облагат в държавата, където получателят им е установен.
ЗДДС чл. 156 данъчно незадължено лице ЕС
Регистрационен режим за доставчик на услуги, извършвани по електронен път, по които получател е данъчно незадължено лице, което е установено, има постоянен адрес или обичайно пребиваване в Европейския съюз.
Съгласно чл. 156, ал. 1 от ЗДДС право да се регистрира за прилагането на режим в Съюза има данъчно задължено лице, регистрирано на основание чл. 96, 98 или чл. 100, ал. 1 или ал. 3, за което са налице едновременно следните условия:
- извършва доставки на далекосъобщителни услуги, услуги за радио- и телевизионно излъчване или услуги, извършвани по електронен път, с получатели – данъчно незадължени лица, които пребивават в друга държава членка.
- установено е по седалище и адрес на управление на територията на страната
- не е регистрирано за прилагането на този режим в друга държава членка
- не е в сила ограничение за регистрация по ал. 12 на чл. 156 от ЗДДС
Заявлението се подава по електронен път по реда на Данъчно-осигурителния прцесуален кодекс с квалифициран електронен подпис.
обратно към "Връзки и документи"
|